Maurice heeft het hem geflikt! Enkele jaren gelden sprak hij de wens uit om met een Limburgs team door te dringen tot de Ereklasse. Rondom enkele topspelers als Eddy Budé, Peter Schellekens en (Brabander) Ingo Greveraars werd een team gesmeed met een groep sterke dammers van DV Schaesberg en good old Willy Okrogelnik. Later voegden coryfeeën als Olga Kamychleeva en Brion Koullen zich eveneens bij dit gezelschap. Naarmate het team in hogere klassen ging spelen werd de DV Limburg-gedachte toch enigszins verlaten. Dammers van buiten de provincie als Michele Borghetti, Jasper Daems en Igor Tchartoriski werden aan het team toegevoegd. Het bleek een uiterst succesvol avontuur: drie kampioenschappen op rij en promotie naar het de allerhoogste klasse. Een indrukwekkende prestatie die zonder meer alle respect verdient!
Natuurlijk heeft een club geld nodig om op dit niveau te kunnen acteren. Doch in vergelijking met veel andere topteams heeft Raes Damclub Maastricht het met een aanzienlijk lager budget moeten stellen. Doorslaggevend voor het succes zijn vooral de hechte vriendschapsbanden tussen de spelers geweest. Een groep mensen waarvan sommigen elkaar al door en door kenden, aangevuld met een aantal nieuwelingen die echter binnen de kortste keren hun draai binnen de ploeg wisten te vinden. Een goede mix ook tussen jong en oud: naast de jonge prestatiegerichte garde diverse oude rotten die toch nog eens bewijzen wilden dat ze het dammen niet verleerd waren. Het was niet altijd koek en ei, zoals soms te lezen viel in de onderhoudende stukjes op de Raes-site, maar een stevige interne discussie op zijn tijd vormt juist de basis van gezonde persoonlijke verhoudingen.
Zelf voel ik mij ook een heel klein beetje trots, want éénmaal (februari 2004) mocht ik - weliswaar als invaller - met het Raes-sterrenteam meespelen. Uitgerekend in de laatste ronde reisde ik mee naar Nijmegen alwaar ik remise speelde, waarna de spelersgroep het die dag behaalde kampioenschap in de tweede klasse vierde met een uiterst gezellig etentje in Eindhoven. Toen fantaseerden we nog over een wedstrijd tegen Cema/DVZ 1, maar het volgend seizoen wordt deze topderby waarachtig nog werkelijkheid ook. Ook als provinciale bondsvoorzitter ben ik zeer content met dit tweede visitekaartje van Limburg in de nationale Ereklasse: we zijn dan wel de kleinste maar zeker niet de minst ambitieuze damprovincie.
De grote vraag is nu: gaat Raes DC het bolwerken in de Ereklasse? Een beetje tot mijn verbazing lees ik op de website van de club dat komend seizoen het budget minder zal worden. Zonder versterkingen zal het team het toch wel zwaar te verduren krijgen onder het grootmeesterlijk geweld. Het doordringen tot de Ereklasse was al een miraculeuze prestatie, het zich handhaven op dat niveau is wellicht een nog moeilijker uitdaging. Maar volgend seizoen wordt het in ieder geval ook in Berg en Terblijt genieten van de vele damgrootheden die er over de vloer zullen komen. Graag wens ik het gehele team alvast heel veel succes toe!
Raes Damclub kampioen!
Promotie Raes DC 2
Mannen van Raes 2: van harte proficiat met de promotie naar de landelijke 1e klasse!
Het moet een ware thriller geweest zijn daar in Lelystad: André die een verloren stand nog remise weet te houden en dan via sneldammen toch nog weten te winnen.
Al een paar jaar hikt Raes 2 tegen promotie aan en daarom vind ik het niet meer dan terecht dat het dit keer dan eindelijk gelukt is. Ook heel goed dat er niet een al te groot klasseverschil ontstaat tussen 1e en 2e team.
Hopelijk wordt volgend seizoen de dubbele derby op één datum en in dezelfde zaal gepland: Raes 1 en 2 tegen Cema 1 en 2. Los van de uitslag wordt dat dan zeker een schitterende Limburgse damhappening!
Graag wens ik mijn voormalige clubgenoten alle succes toe: dat jullie je op zijn minst in de Ereklasse en 1e klasse weten te handhaven, en misschien nog wel meer dan dat.
Het moet een ware thriller geweest zijn daar in Lelystad: André die een verloren stand nog remise weet te houden en dan via sneldammen toch nog weten te winnen.
Al een paar jaar hikt Raes 2 tegen promotie aan en daarom vind ik het niet meer dan terecht dat het dit keer dan eindelijk gelukt is. Ook heel goed dat er niet een al te groot klasseverschil ontstaat tussen 1e en 2e team.
Hopelijk wordt volgend seizoen de dubbele derby op één datum en in dezelfde zaal gepland: Raes 1 en 2 tegen Cema 1 en 2. Los van de uitslag wordt dat dan zeker een schitterende Limburgse damhappening!
Graag wens ik mijn voormalige clubgenoten alle succes toe: dat jullie je op zijn minst in de Ereklasse en 1e klasse weten te handhaven, en misschien nog wel meer dan dat.
Helaas, ik heb te vroeg gejuicht. Hoewel op de door Andy Damen bijgehouden website van Raes Damclub nog in vrolijke kleurtjes melding wordt gemaakt van kampioenschap (1e team) en promotie (2e team), heeft de club uit Maastricht inmiddels besloten om één team uit de landelijke competitie terug te trekken.
De meeste spelers van het 1e team blijken Raes Damclub te gaan verlaten. Veel 2e team spelers schuiven nu door naar het 1e en zullen volgend seizoen in de Ereklasse gaan spelen. Daardoor is het spelersaantal echter ontoereikend voor nog een tweede landelijk tiental. Een behoorlijke teleurstelling, niet alleen voor Raes Damclub zelf, maar ook voor de gehele Limburgse damsport.
Over de oorzaken van de problemen kan ik niet veel zeggen, dat is immers een interne kwestie binnen Raes Damclub. Wel geven enkele clubleden op het forum van de FMJD een kijkje in de Raes keuken. Toch blijft het voor mij onbegrijpelijk dat het ongekend succesvolle initiatief van de club nu ineens deze anticlimax meemaakt, iets dat mij als ex-lid zeker ook raakt.
Gelukkig zien veel overgebleven landelijke spelers ook nog de positieve kanten van de recente ontwikkelingen. Hoewel het aannemelijk lijkt dat het team in de Ereklasse als kanonnenvoer zal gaan fungeren, biedt het toch unieke kansen om eens tegen dammers van grootmeesterlijk niveau te kunnen spelen.
In ieder geval hebben de mensen van Raes Damclub enkele enerverende jaren achter de rug. De vele mooie momenten neemt niemand ze meer af. Ook de Limburgse damwereld kan terugkijken op een opzienbarende periode. Graag wens ik de Maastrichtse dammers veel plezier en leerzame momenten toe bij hun landelijke vervolg. Ik ken ze als grote damenthousiastelingen, dus dat gaat ongetwijfeld lukken!
De meeste spelers van het 1e team blijken Raes Damclub te gaan verlaten. Veel 2e team spelers schuiven nu door naar het 1e en zullen volgend seizoen in de Ereklasse gaan spelen. Daardoor is het spelersaantal echter ontoereikend voor nog een tweede landelijk tiental. Een behoorlijke teleurstelling, niet alleen voor Raes Damclub zelf, maar ook voor de gehele Limburgse damsport.
Over de oorzaken van de problemen kan ik niet veel zeggen, dat is immers een interne kwestie binnen Raes Damclub. Wel geven enkele clubleden op het forum van de FMJD een kijkje in de Raes keuken. Toch blijft het voor mij onbegrijpelijk dat het ongekend succesvolle initiatief van de club nu ineens deze anticlimax meemaakt, iets dat mij als ex-lid zeker ook raakt.
Gelukkig zien veel overgebleven landelijke spelers ook nog de positieve kanten van de recente ontwikkelingen. Hoewel het aannemelijk lijkt dat het team in de Ereklasse als kanonnenvoer zal gaan fungeren, biedt het toch unieke kansen om eens tegen dammers van grootmeesterlijk niveau te kunnen spelen.
In ieder geval hebben de mensen van Raes Damclub enkele enerverende jaren achter de rug. De vele mooie momenten neemt niemand ze meer af. Ook de Limburgse damwereld kan terugkijken op een opzienbarende periode. Graag wens ik de Maastrichtse dammers veel plezier en leerzame momenten toe bij hun landelijke vervolg. Ik ken ze als grote damenthousiastelingen, dus dat gaat ongetwijfeld lukken!