Vrije inschrijving landelijke 2e klasse

Suggesties, ideeën, visies, e.d.
Plaats reactie

Vrije inschrijving landelijke 2e klasse

is goed, want nu kan iedere club die dat wil landelijk spelen
4
57%
is slecht, want de provinciale competitie gaat nu nergens meer om
3
43%
 
Totaal aantal stemmen: 7

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 108
Lid geworden op: 22 januari 2006; 10:20
Locatie: Scheulder

Vrije inschrijving landelijke 2e klasse

Bericht door Bert » 17 december 2006; 10:23

Sinds een aantal jaren geldt een vrije inschrijving voor de landelijke 2e klasse. Voorheen gold een systeem van promotie vanuit en degradatie naar de provinciale competitie.

Door deze nieuwe regeling kunnen clubs altijd landelijk spelen als ze dat willen. Het initiatief van bijvoorbeeld Raes DC Maastricht (uiteindelijk zelfs leidend tot de Ereklasse!) was zo goed als onmogelijk geweest bij de oude regeling. Door het ontkoppelen van landelijke en provinciale competitie kunnen spelers nu ook onbeperkt uitkomen in zowel de landelijke als de provinciale teams van hun club (voorheen mocht je niet in een lager team spelen en maximaal 3 keer invallen in een hoger team).

Keerzijde van de medaille is dat de provinciale competitie aan betekenis heeft ingeboet. Het gaat weliswaar nog steeds om het kampioenschap, maar er is geen promotie meer aan verbonden. Teams in de landelijke 2e klasse hoeven ook niet meer te strijden tegen degradatie. Ook roept het bij sommigen weerstand op als zij in de provinciale competitie soms (in hun ogen) te sterke tegenstanders zien spelen.

Hoe denken de forumbezoekers over deze vraag?

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 108
Lid geworden op: 22 januari 2006; 10:20
Locatie: Scheulder

Bericht door Bert » 19 december 2006; 14:22

Op het FMJD-forum zag ik een bijdrage van Leo Mous (ex-wedstrijdleider KNDB) over dit onderwerp: http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=50527#50527

Jac
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 januari 2006; 00:46
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Vernieuwing of vernieling, that is the question

Bericht door Jac » 19 december 2006; 23:14

Met belangstelling heb ik het standpunt van de heer Mous gelezen. Voor de aardigheid ook maar eens gekeken op welke topic zijn betoog een reactie was, en zodoende kwam ik uit bij een lange inleiding van de hand van Henk Stoop.
Zijn stellingname is duidelijk en het is niet meer dan logisch dat er reacties komen die lijnrecht tegenover Henks standpunten staan. De lezer oordele zelf.

Al lezende vroeg ik me af: wat heeft de gemiddelde dammer aan veranderingen of vernieuwingen bij het damspel. Dat de topspelers intussen uitgekeken zijn op de veel remises kan ik begrijpen. Maar de meer recreatief ingestelde dammers die op de wekelijkse clubavonden hun partijtje spelen, zullen niet staan te springen om veranderingen in ons spel door te voeren. Menige drie-om-een stand wordt tijdens clubavonden om die reden (dat drie-om-een dus) nog tot remise verklaard, ook al bieden de reglementen deze mogelijkheid al enige tijd niet meer. Zijn die remises nu ineens ongeldig geworden? En zo ja, wie bepaalt dat binnen een vereniging?

Pogingen om het damspel aantrekkelijker te maken (voor wie eigenlijk?) door de puntenhonorering te wijzigen worden allerwegen niet begrepen of niet gewaardeerd, alle noeste pogingen in die richting ten spijt. Voor mij persoonlijk hoeft een aanpassing van de puntentelling niet, en ik ben met dat standpunt in bekend gezelschap. Dat in gesponsorde evenementen in het belang van de publiciteit geëxperimenteerd wordt met alternatieve tellingen, mij best, en ik begrijp dat de ervaringen heus niet allemaal zo negatief zijn als boze tongen wel beweren. Landelijk invoeren ervan is een heel ander punt.

Dat laatste geldt ook voor de enkele jaren geleden geïntroduceerde mogelijkheid dat een dammer lid wordt van meer dan één vereniging en op allerlei niveaus zijn partijtjes kan spelen. Het afschaffen van de consequent doorgevoerde pyramidale opbouw van het competitiehuis vind ik persoonlijk een misgreep. De Tweede klasse KNDB, tot voor enkele jaren een instituut dat je als provinciaal spelende team met aansprekende resultaten in de provincie toch maar even moest zien te bereiken, is nu een, vergeef me de uitdrukking, afdeling geworden waar iedereen die tien spelers op de been kan brengen, kan inschrijven. Waar die mensen vandaan komen boeit verder niemand. Dat kunnen clubgenoten zijn of provinciegenoten, maar evengoed ervaren, sterke dammers die ook lid zijn van een andere provinciale bond waarvan het domicilie vlak bij de stad ligt waar jouw club is gevestigd. Mislukt de opstap naar onsterfelijke roem, nou dan schrijf je volgend seizoen toch gewoonweg niet meer voor de nationale competitie in. Geen mens die er wakker van zal liggen. Maar of dat de intentie geweest is toen tot deze wijziging in de voorwaarden is besloten?

De provinciale competitie, tot voor kort zeker wat de hoogste afdeling betreft, de klasse die de provinciale kampioen opleverde met daaraan verbonden promotierechten, is nu gedevalueerd tot een volledig amateuristisch opererende gezelligheidscompetitie waar het plezier in het dammen voorop staat. Prestatiegericht bezig zijn op provinciaal niveau kan alleen nog op papier. Ik besef dat ik dit hier wel erg zwart-wit schilder, maar de essentie van mijn betoog zal menigeen herkennen, los van de vraag of daarmee mijn mening gedeeld wordt.

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 108
Lid geworden op: 22 januari 2006; 10:20
Locatie: Scheulder

Re: Vernieuwing of vernieling, that is the question

Bericht door Bert » 20 december 2006; 18:41

Jac schreef:De provinciale competitie, tot voor kort zeker wat de hoogste afdeling betreft, de klasse die de provinciale kampioen opleverde met daaraan verbonden promotierechten, is nu gedevalueerd tot een volledig amateuristisch opererende gezelligheidscompetitie waar het plezier in het dammen voorop staat. Prestatiegericht bezig zijn op provinciaal niveau kan alleen nog op papier. Ik besef dat ik dit hier wel erg zwart-wit schilder, maar de essentie van mijn betoog zal menigeen herkennen, los van de vraag of daarmee mijn mening gedeeld wordt.
Natuurlijk heeft - zoals ik het formuleerde - de provinciale competitie aan betekenis ingeboet, maar de kwalificatie van Jac gaat mij toch net iets te ver. Het valt mij op dat nog altijd heel serieus wordt gespeeld en in de PLDB-competitie tref ik vaak nog sterkere tegenstanders dan landelijk ergens ver weg. Ik zou ook zeker geen afbreuk willen doen aan bijvoorbeeld de prestatie van Roderland, die op de speeldata zowat hun complete ledenbestand moeten mobiliseren, en dan nog kampioen worden ook.

Overigens mogen ook anderen dan bestuurders hier hun visie geven..... :?

dré verheggen
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 april 2006; 18:11

landelijk versus provinciaal

Bericht door dré verheggen » 21 december 2006; 19:21

Voor de dammer die graag teamwedstrijden speelt valt provinciaal weinig te halen. Slechts 7 wedstrijden en aangezien de beker volgens het Vos systeem wordt gespeeld kan deze liefhebber slechts 8 zaterdagen aan de bak. Eigenlijk betalen deze leden hiervoor, per gespeelde wedstrijd, wel erg veel bondscontributie. Verwonderlijk dat ze de beker ook niet over meerdere wedstrijden laten spelen. Geen wonder dat steeds meer spelers, die graag teamwedstrijden spelen, gebruik maken van het feit dat er links en rechts Limburgia teams bestaan die landelijk spelen. Jammer dat deze teams traditiegetrouw onderaan in de prov. klasse bungelen. Maastricht en Geleen het vorig jaar en Eureka dit jaar. Ook spelen deze vaak niet eens mee aan de beker (Geleen vorig jaar, Eureka (vooralsnog) dit jaar. Volgend jaar misschien de provinciale maar weer eens uitbreiden met een vervolgronde voor de bovenste 4 en de onderste 4 of toch maar weer 2 zaterdagen met zijn allen bekeren?

Gebruikersavatar
robaartsen
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 januari 2006; 11:17
Locatie: Montfort
Contacteer:

Bericht door robaartsen » 21 december 2006; 20:14

Hoewel ik liever zie dat de provinciale competitie meer gehalte krijgt ben ik toch voor een vrije inschrijving voor de landelijke 2e klasse en om de volgende redenen:

1. Op dit moment hebben we te weinig jeugd om een jeugdteamcompetitie op te starten. Als er meer senioren landelijk gaan spelen biedt dit meer kansen voor de jeugd om door te stromen en ervaring op te doen.

2. Nationale ervaring opdoen en opbouwen van netwerken/relaties. Je moet je als vereniging niet isoleren.

3. Zoals Dre aangaf zijn 8 wedstrijden provinciaal wel erg weinig. Wil je als ambitieuze dammer vooruit dan zul je veel wedstrijden op niveau moeten gaan spelen.

Vele variaties zijn mogelijk om de provinciale clubcompetitie meer glans te geven. Zie een voorstel van Dre.

Dieter
Berichten: 69
Lid geworden op: 1 mei 2006; 10:36
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door Dieter » 28 december 2006; 16:17

De terugloop van de provinciale competitie is een al jaren durende ontwikkeling die alles te maken heeft met de gekrompen ledentallen van onze kleine bond. De spelers die wel ambitieus zijn proberen nationaal te spelen en dus blijft er niet veel over voor de provinciale. Ik geloof er niets van dat die groep van dammers op meer wedstrijden zit te wachten, de meeste teams hebben elke ronde weer problemen om de spelers achter de borden te krijgen.
Het gemis van promotierecht heeft zeker geen positieve invloed gehad op het provinciaal spelen maar nationaal zal dit de komende jaren zeker niet ongedaan gemaakt worden omdat in andere provincies wel degelijk sterke voorkeur bestaat voor de vrije inschrijving.
Provinciale spelers zijn doorgaans geen zaterdag spelers maar vooral mensen die op clubavonden willen spelen, misschien moeten we daarom wel af van de zaterdagen en de provinciale naar de clubavonden toe brengen met dan wel beperkte speelduur.
In Geleen spelen we nu al een tijdje met 1,5 uur voor de partij op de klokken waardoor wedstrijden altijd om 11 uur afgelopen zijn. Dit is goed bevallen en misschien wel de modus voor de toekomst van de provinciale.

Als we niets doen lijkt het einde in zicht voor de provinciale competitie, steeds meer teams zijn amper te bemannen en gezien de vaak zeer hoge leeftijden van de spelers voorzie ik grote problemen als we niet snel in actie komen.
Verder zou het zeer positief zijn als we weer een twee klassen competitie zouden kunnen krijgen, waardoor ook jeugd en beginners weer gemakkelijker in kunnen stappen zoals het nu gaat spelen een aantal teams met "nationale" spelers zonder tegenstand en doen anderen alleen voor kannonenvoer mee, dat kan niet motiverend zijn

Marcel
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 december 2006; 00:56
Locatie: Heerlen

Bericht door Marcel » 30 december 2006; 01:00

Ik hoor steeds vaker en lees op internet dat in diverse provinciale competities in den lande met viertallen gespeeld wordt. Ik denk dat dit op termijn ook voor onze provincie een manier is om tijdelijk wat ademruimte te creëren wat betreft de deelname van een aantal verenigingen.
De verenigingen die wat ruimer in hun ledenaantal zitten kunnen eventueel twee of drie teams laten deelnemen.

Het is maar een gedachte...... Natuurlijk zal dit ook nadelen hebben maar wellicht ook enige voordelen.

NB: Ook dit jaar zal Eureka meestrijden om de PLDB beker !

Gebruikersavatar
robaartsen
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 januari 2006; 11:17
Locatie: Montfort
Contacteer:

Bericht door robaartsen » 30 december 2006; 15:41

Ik zie hier voor zowel de jeugd als senioren veel voordelen. Door op de clubavond te gaan spelen zal het aantal PLDB leden naar mijn verwachting toenemen. Er zijn veel senioren die geen zin hebben om op de zaterdag te spelen en genoeg hebben aan de clubavond. Voor de jeugd zal dit wat lastiger worden. Zij moeten normaliter doordeweeks op tijd naar bed. De zaterdag zal voor hun misschien beter uitkomen. Een 4 of 5-tal geeft voor de jeugd ook wat meer mogelijkheden om ervaring op te doen. In zo'n x-tal kan/mag maximaal 1 jeugdleider zitten. Dit idee is al eens door Martijn voorgesteld op het forum. Ik als coordinator jeugdzaken zie dit graag tot stand komen. Voor zo'n groep x-tallen zou naast de hoofdklasse een 1e klasse opgezet kunnen worden. Het niveau is hier dan minder hoog.

dré verheggen
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 april 2006; 18:11

pldb competitie

Bericht door dré verheggen » 1 januari 2007; 14:20

Momenteel spelen nog elke ronde 8*8=64 spelers en doen de clubs alle moeite om het team te vullen.
Met 6 spelers blijven er nog 8*6=48 spelers over en zullen de clubs wellicht minder moeite (hoeven) te doen maar hebben we toch verdere afkalving van de competitie.
Toen ik vroeger voor het eerst meespeelde in de PLDB competitie, pakweg het seizoen 1997-1998 waren het nog tientallen.
Met viertallen zullen we zeker geen 16*4=64 spelers per ronde hebben. Twee jaar geleden is gebekerd met viertallen op de clubavonden.
Ik meen dat we toen startten met 10 teams en naar mijn mening was er veel meer competitie en meer wedstrijden door het knock out systeem dan nu met de beker.
Tijdens de evaluatie op de jaarvergadering werd er echter onmiddellijk weer overgestapt naar het VOS-systeem op slechts een damdag.
Een voorzichtige conclusie is dan ook dat de behoefte en bereidheid naar viertallen wedstrijden op de doordeweekse avonden wellicht (nog) niet zo groot is.
Persoonlijk zou ik voorstander zijn van een viertallencompetitie doordeweeks en eentje in het weekend. Maar het lijkt me aan te bevelen dan eerst te onderzoeken hoeveel teams we in de doordeweekse en hoeveel in de weekend competitie deelnemen want anders hebben we misschien twee keer niets.[/b]

Plaats reactie