Propagandamateriaal voor Italië.
De laatste twee jaar heb ik me intensief beziggehouden met de damproblematiek in Italië. Die betrokkenheid kwam min of meer toevallig tot stand. Na het overlijden van de Italiaanse damproblemist Luigi Condemi kwam ik in contact met zijn dochter. Zij stuurde mij de problemen toe, die haar vader op het 100-ruitenbord had gemaakt.
Daarnaast toon ik een aantal bewerkingen op motieven van Max Douwes en van mezelf.
- 1. 26-21; 24x44. 2. 33-29; 44x31. 3. 36x18; 12x34. 4. 21x5. Motief Max Douwes. De enige kans die zwart lijkt te hebben is een offer van drie schijven: 13-18. 5. 5x1; 34-39. 6. 1-6 (en vooral niet meteen het damoffer) 39-43. 7. 6-39! Nu wel; 43x34. 8. 50-44. Is dit geen uitstekend demonstratiemateriaal? De stukken van zwart en wit staan volkomen gescheiden op het bord; er worden een paar aardige meerslagen vertoond en het motief van Max Douwes is de moeite waard. Het enige minpuntje: wit heeft een schijf minder.
- 1. 23-18; 16x47. 2. 26-21; net als in het vorige probleem komt de schijf die tot dam promoveert vanaf veld 26; 12x34. 3. 21x1; 47x29. 4. 43-39; 34x43. 5. 1x40! Een damoffer; 45x34. 6. 48x8. We zien nu opnieuw een motief van Max Douwes: 9-13. 7. 8x19; 20-24. 8. 19x30; 25x34. 9. 50-44 en na (4-9 of 10) wint wit door de afruil 44-39 Opnieuw wordt het gevecht door meerslagen beslist.
- 1. 39-33; 30x37. 2. 47-41; 45x23. 3. 41x12; 18x7. 4. 36x9; 4x13. 5. 15x4 en het motief is?… van wie anders dan Max Douwes! 23-28. 6. 4x1; 28x39. 7. 1-34; Ook nu zien we een damoffer; 39x30. 8. 25x34; 19-23. 9. 34-29. Tot slot nog een bijtrekker; 23x34. 10. 50-44
- 1. 49-43; 31x42. 2. 47x38; 36x47. 3. 44-39; 35x44. 4. 38-32; 47x29. 5. 26-21. De zwarte dam wordt warm ingepakt; 44x33. 6. 21-17; 12x21. 7. 32-27; 21x32. 8. 43-38; keus. 9. 48x10; 15x4. 10. 25x34. Ook dit motief ben ik bij Max tegengekomen, maar aangezien hij er zijn naam niet bij gezet heeft, neem ik aan dat het een vondst van een ander is; 4-9 en nu is het aardige dat wit zijn materiële voorsprong niet op een gewone manier te gelde kan maken, maar alleen kan winnen door: 11. 34-30; 24x35. 12. 45-40; 35x44. 13. 50x39.
- 1. 23-18; de meerslag is allesbepalend; 26x39. 2. 18x7; 2x11. 3. 13x2; 24x13. 4. 2x34; 30x39. 5. 44x33; voor dit motief geldt hetzelfde als voor nummer 4. Een blik in de database geeft geen uitsluitsel over het motief. We vinden daar een zestal bewerkingen, maar de oudste daarvan dateert pas uit 1983 en staat op naam van Derk Vuurboom. Max Douwes had dit al in 1942 op het bord, maar kennelijk stond het al op naam van een ander; 13-19 (op 25-30 volgt 45-40) 6. 33-29; 19-24. 7. 29x20; 25x14. 8. 50-44; nu mag wit niet ruilen; 14-19. 9. 44-39; 19-24. 10. 39-34; 35-40. 11. 34-30; 24x35. 12. 45x34. Dat was een niet te moeilijk tussendoortje.
Drie problemen op motieven van Max Douwes
U weet inmiddels dat ik me voortdurend bezighoud met het doornemen van het nagelaten materiaal van Max Douwes. Zoals archeologen werken aan het ontsluieren van de geheimen van de Dode Zeerollen, zo heb ik me geworpen op het oeuvre van Max. Steeds weer weet hij me voor nieuwe verrassingen te plaatsen. Vaak word ik door hem geïnspireerd om zijn ideeën op mijn eigen manier vorm te geven. Zie de nummers 6 t/m 8; die mooi aansluiten bij het vorige vijftal, omdat ook daar ideeën van Max gebruikt werden.
- 1. 17-12; 8x17. 2. 49-44; 39x50. 3. 40-35; 50x22. 4. 35x4. Motief Max; 22-50 of? 5. 4x11; 6x17. 6. 32-28; 50x22. 7. 31-27; 22x31. 8. 36x27. Een stand om van het bord op te lossen. Sommige mensen vinden het een verdienste als het lukt om het idee in een 7 om 7-stand te verpakken. Tot die categorie miniatuuraanbidders behoor ik niet
- 1. 25-20; 40x29. 2. 24x33; 15x35. 3. 21-16; 28x39. 4, 16-11; 17x6. 5. 31-27; keus. 6. 26x17. Motief Max; 1-7. 7. 49-44; 7-11 gedwongen. 8. 44x33; 11x22. 9. 33-28; 22x33. 10. 45-40; 35x44. 11. 50x28. Drie van de vier zwarte motiefstukken worden op hun plaats gebracht. Ik moet u bekennen dat zo’n opmerking pas geplaatst wordt als de auteur of de redacteur niets anders over een probleem weet te vertellen.
- 1. 32-28; 26x37. 2. 28x10; 5x14. De inleiding oogt armoedig, maar we willen graag een paar extra schijven op het bord hebben. Uiteraard kan de oplossing ook zonder de eerste twee zetten. Nu brandt de echte strijd los: 3. 46-41; 37x46. 4. 43-38. Het hoogtepunt van dit probleem; alle stukken gaan nu zweven als in een ruimtecabine; 46x30. 5. 38x40; 35x44. 6. 25x43; 14x25. 7. 50x39. De slagenwisseling is ten einde en er staat een motief van Max op het bord. Daar zit meer in dan men op het eerste gezicht zou denken. Omdat (25-30) eenvoudig verliest, moet zwart zijn toevlucht nemen tot: … 9-14. 8. 39-34; 14-20. Nu is gewoon uitspelen van de stand niet toereikend. Wit wint op een vergelijkbare manier als in het motief van probleem 4: 9. 34-30; 25x34. 10. 43-39; 34x43. 11. 48x39
Vier problemen op eigen motieven
Als ik met een bepaald thema bezig ben, lukt het ook mij soms om een (wellicht) nieuw motief op het bord te krijgen. De motieven in onderstaande problemen zijn onderling verwant.
- 33-29! 22x44 gedwongen. 2. 29x18; 13x22. 3. 17x28; 6x17. 4. 28-22; 17x28. 5. 43-39; 44x33. 6. 38x29; 24x33. 7. 35x2. Nieuw? We zien nu een uitbreiding op het Timoneda-motief, dat waarschijnlijk niet eerder is bewerkt; 36-41. 8. 2x38; 41-46. 9. 38-32; 28x37. 10. 42x31; 26x37. 11. 47-41; 37-42. 12. 48x37 en de zwarte dam is opgesloten.
- 1. 39-34; 40x29. 2. 28-23; 29x18. 3. 22x11; 31x22. Verdwaasd staat schijf 17 nu beide kanten uit te kijken. Waar zal hij heen gaan? Maar dan vindt hij de oplossing: 4. 17x8; 6x26. 5. 43-39. Nee, niet damhalen; 3x12. 6. 48-42; 37x48. 7. 19-14; 48x25. 8. 14x5; 25x14. 9. 5x3. Nieuw? Eigenlijk is het niet om het nieuwe motief te doen: ik zoek thema’s waarop ik problemen kan maken; 26-31. 10. 3x14; 4-9. 11. 14x3; 31-37. 12. 3-14. Voor de derde keer bezet wit dit belangrijke veld; 36-41. 13. 47x36; 37-42. 14. 14-37; 42x31. 15. 36x27
- 1. 38-33; 28x48. 2. 24-19; 48x22. 3. 19x6; 18x7. 4. 6-1. Nieuw? Het motief is een variatie op het vorige: 26-31. 5. 1x23; 2-7. 6. 23x1; 31-37. 7. 1-23 enz. Persoonlijk vind ik deze 7 om 7 met zijn meerslagen een stuk mooier dan nummer 1 bij 'Drie problemen op motieven van Max Douwes'.
- 1. 20-14. Rechttoe rechtaan: we scoren vanaf de aftrap een doelpunt; 42x31. 2. 14x3; 16x27. 3. 23-18; 12x34. 4. 3x30, over 31. Nieuw? Dit motief is een vervolmaking van zijn twee voorgangers. Waarom? Wit heeft verschillende keuzemogelijkheden, maar slaan over 27 en slaan naar 25 winnen niet; 27-31. 5. 30x11. Opnieuw een subtiel moment: slaan naar 16 levert slechts remise op; 31-37. 6. 11-28, enz.
Een curieus motief van Max met een bewerking van Leen
Bij een motief denkt u aan een kleine stand met een korte kernachtige oplossing. In een motief is zwart aan zet. Hij probeert zich uit een benarde positie te redden. Op de volgende diagramstand ziet u een megamotief: misschien wel het grootste motief dat ooit werd gemaakt. Daarom mogen we spreken van een curiosum. Maar misschien ben ik al te enthousiast en mag ik zo’n stand geen motief noemen. In elk geval bevindt zwart zich in een benarde positie, waaruit hij ogenschijnlijk slechts op één manier kan ontsnappen: plakken!
Zwart speelt gedwongen. 1. ….;24-30. Na 2. 4x1; 30x50. 3. 49-44; 50x42. 4. 47x38; 35x44 volgt 5. 38-33; 29x38. 6. 1x7; 2x11. 7. 26-21.
Een mooi motief, maar wat doe je ermee? Het lukte Max niet om er een bewerking op te maken. Hij noteerde de stand en de datum: 25 mei 1943.
Is dit motief te bewerken? Na enig proberen kreeg ik de stand van onderstaande diagram (Bewerking Leen) op het bord.
Wit wint door 1. 31-26; 37x17. 2. 21x14; 19x10. 3. 15x4 en daar staat het megamotief van Max. Veel liever had ik u een stand gepresenteerd waarin 33 op 39 stond. Na 31-26 zou wit dan met de esthetische meerslag 39-33 zijn gekomen. “Maakt dat nu zoveel uit, wat is eigenlijk het verschil?” zal een leek vragen. De diagramstand is Frans Bauer en met 33 op 39 is het Mozart. Alleen…. Mozart is b.o. U hoeft zich niet af te vragen welke muzieksoort mijn voorkeur heeft.